Garanti Bankası, kurum içi iletişimde kullanılan intranet sistemini yenileme projesinde, çalışanlarına ilham veren bir kullanıcı deneyimi yaşatmak için ‘i-am’ digital’le çalışmayı seçti.
‘i-am’ digital, Garanti Bankasının intranetinin bilgi mimarisini ve görsel tasarımını yenilemeye detaylı bir araştırma süreciyle başladı. Şu anda intraneti kullanan birçok birim ve şube çalışanıyla katılımcı tasarım workshopları, derinlemesine görüşmeler ve çevresel gözlem çalışmaları gibi kullanıcı odaklı tasarım araştırmaları yapılıyor. ‘i-am’ digital, bu araştırmaların bulgularını kullanarak Garanti Bankası ve çalışanları için fark yaratan ve kurum içi birliktelik duygusunu güçlendiren yeni fonksiyonlar, aranılan bilginin daha kolay ulaşıldığı bir bilgi mimarisi, ve kullanım hazzı yaratan görsel ve interaktif dile sahip bir ağ yaratmayı amaçlıyor.
İstanbul ofisinin kurulması sonrasında, dijital kanallarda da fark yaratan deneyimler tasarlamak üzere geçen sene yola çıkan ‘i-am’ digital, işlem tabanlı web-siteleri, yazılım arayüzleri, mobil ve self-servis uygulamalar üzerine çalışıyor. ‘i-am’ digital’in portfolyosunda Garanti Bankası, İş Bankası, Garanti Emeklilik gibi kullanıcı deneyimine önem veren birçok firma için yapılmış projeler bulunuyor. Bu projelerin bir kısmı dış müşterileri, bir kısmı da iç müşterileri, yani firma çalışanlarını hedef alıyor. Garanti Bankası için yapılmış projeler arasında çalışanları hedefleyen birçok arayüz bulunmakta: satış personelinin çalışma performanslarının değerlendirilip yönetildiği Pusula yazılımı, insan kaynakları süreçlerinin yürütüldüğü Garanti İnsan Kaynakları yazılımı, ve farklı birimler için gerçekleştirilmiş e-Bülten projeleri bunlardan bazıları.
Kullanıcı dostu interaktif tasarım için araştırma şart
Türkiye’de gitgide daha sık konuşulan bir kavram olan kullanıcı deneyimi, dijital bir ekran kullanımı sırasında oluşan kullanıcı algıları, düşünceleri ve hislerini belirleyip, tasarımı bunlara dayandırmak olarak özetlenebilir. ‘i-am’ digital’e göre, bu algı ve hisler temelde iki farklı tasarım sürecinin sonucu: bilgi mimarisi ve görsel-interaktif tasarım.
Bilgi mimarisinin kurulması arayüzde verilen içerik ve fonksiyonların belirlenmesiyle başlıyor. İçerik ve fonksiyonların, kullanıcı ihtiyaçlarına birebir uyumu başarılı bir kullanıcı deneyiminin temelini oluşturuyor. Dolayısıyla, ‘i-am’ digital projelerinde kullanıcı ihtiyaçlarını belirlemek üzere tasarlanmış kalitatif araştırmalar yapıyor ve içerik kararlarını da bu araştırmaların sonuçlarına dayandırıyor. Sonraki adımda içeriğin sayfalara ne şekilde bölüneceği ve hangi sayfadan nerelere ulaşılacağı gibi sorular yanıtlanıyor. Bu süreçte kullanıcı deneyimi literatüründen birçok araştırma ve tasarım metodu kullanılıyor. Mesela menü gruplamasını kullanıcıların aradıklarını kolayca bulabilecekleri bir şekilde yapmak için kullanılan ‘kart sıralama’ bu metotlardan bir tanesi. Ortaya çıkan tasarım önerileri kullanım kolaylığı açısından tasarım süreci boyunca yapılan kullanıcı testleriyle şekilleniyor.
Etkin bir bilgi mimarisi kurulduktan sonra, sıra her bir sayfanın düzeninin, görsel ve interaktif elemanların tasarlanmasına geliyor. Bu aşamada, ‘i-am’ digital ekibi sayfanın hangi kısımlarının ne kadar öne çıkarılması gerektiğini belirliyor ve kurgulanan görsel hiyerarşi doğrultusunda bir akış senaryosu ve sayfa düzeni oluşturuyor. Sayfadaki her bir görsel ve etkileşime girilebilecek eleman bu senaryo dahilinde detaylandırılıyor. Arayüzün görsel ve interaktif tasarımı yapılırken sayfanın hangi kısmının ne kadar ilgi topladığı, önemli butonların sayfada görülüp görülemediği gibi soruları yanıtlamak için yine kullanıcı testleri gerçekleştiriliyor.